Blog
12
10
2018

Bewegen; hoe pak ik dat aan?

Door jorit 0

Bewegen; hoe pakken we dat aan?

Zoals je wellicht verwacht, is bewegen een belangrijk onderdeel van mijn begeleiding. Ik denk dat elke coach wel zijn voorkeuren heeft in zijn begeleiding en die van mij gaat uit naar krachttraining. Het biedt namelijk zo ontzettend veel gezondheidsvoordelen dat een klein beetje meer kracht (en vaak ook spier) je enorm zal helpen in het dagelijks leven. #hoedan? Lees vooral verder

Betekent dat dan dat je een bodybuilder gaat worden?

Nee, bijna zeker weten niet zelfs. Want weet je? Al die jongens en meiden die groot en gespierd zijn en/of op het bodybuildingpodium staan, zijn hier jaren mee bezig, letten al die jaren op hun voeding en (misschien wel het meest belangrijk) hebben daar de genen voor.

Kortom, zonder die drie elementen hoef je je geen ‘zorgen’ te maken dat je enorm gespierd gaat worden.

Crisis averted dus.

Waarom zeg je niet gewoon krachttraining?

Zoals je misschien wel is opgevallen, heb ik het over bewegen en niet over krachttraining. Alhoewel ik denk dat vrijwel iedereen is gebaat bij krachttraining, is dat niet het belangrijkst. Het belangrijkst is dat je beweegt op welke manier dan ook. Want als je krachttraining niet kan uitstaan dan moet je dat natuurlijk niet doen. Liever zoek je dan iets anders wat je wel leuk vindt.

Goh, open deur much?!

I know, maar hoeveel mensen ken je die naar de sportschool gaan omdat ze ‘moeten’ sporten en het verschrikkelijk vinden?

Hardlopen is ook bewegen!

Iets doen dat je leuk vindt

Voor je leven is het best belangrijk dat je kan bewegen. Immers, als je niet meer beweegt, ben je (vaak) dood. Laten we dat in ieder geval proberen te voorkomen.

Ik ga daarom samen met jou op zoek naar welke vorm van bewegen het best bij jou past. Dat betekent dat ik mensen heb gecoacht die hardlopen, klimmen of wandelen. Heel kort door de bocht, het maakt niet uit wat je doet, zo lang je het maar leuk vindt en er plezier uithaalt.

Niet mijn cliënt, maar slechts ter illustratie 😉

Na de eerste stap gaan we dat bewegen toepassen

Als we hebben bepaald hoe je gaat bewegen, of omdat je dat zelf al weet/doet, gaan we kijken naar hoe we dat kunnen gebruiken in het behalen van je andere doelen. Het maakt daarbij niet uit wat die zijn, of die op fysiek vlak liggen (bijvoorbeeld een marathon lopen of afgetraind raken) of op mentaal gebied (bijvoorbeeld meer energie, beter voelen of meer zelfvertrouwen.

Overigens betekent dat ook dat er soms keuzes moeten worden gemaakt. Als je alleen maar zwemt en je wil een marathon lopen dan zal er iets moeten gaan veranderen. Of we gaan voor een iron man, dan kan je het blijven combineren!

Zie hier, heel veel mensen die zwemmen en hardlopen combineren

Maar goed, daar komen we echt wel uit hoor.

Bovendien, je doel is dan de marathon dus dan hoop ik maar dat je de hashtag #nocardio links wil laten liggen.

En als we dan krachttraining doen? Wat dan?

Zoals gezegd, ik heb een voorkeur voor krachttraining. Komt waarschijnlijk ook omdat ik het zelf leuk vind om te doen (weer die open deur).

Krachttraining vormt daarom vaak de basis van mijn aanpak.

Dat betekent dat we – als we daarvoor kiezen – op zoek gaan naar de vorm van krachttraining die je leuk vindt om te doen. En geloof me, er zijn echt ontelbaar veel manieren om dat te doen.

Van 20 minuten tot anderhalf uur. Van lichte gewichten tot zware gewichten tot geen gewichten. Van kruipend naar huis, naar nauwelijks te hebben gezweet. Serieus alles is mogelijk en dus op maat te maken.

Fijn he?

Je zoals de Engelsen het zeggen dus je taart krijgen en hem nog opeten ook.

Hmmmm…. taart….

Wat we gaan doen, is elke training een klein beetje sterker worden en daarmee telkens een kleine overwinning op jezelf boeken. Er is bijna geen beter gevoel dan een gewicht omhoog te krijgen waar je eerst van dacht dat het nooit zou lukken. En geloof me, dat kan jij ook. Sterker, ik durf erom te wedden.

En bovendien, als je sterker wordt en vaak ook wat meer spiermassa krijgt, word je vaak gezonder, weerbaarder en gaan mogelijke andere sporten ook beter. Serieus, het is echt een beetje een medicijn voor alles. Maar goed, ik ben dan ook zo’n simpele gast die houdt van de sportschool en gewichten…

Stukje schaamteloze promotie!

Spreekt de aanpak hierboven je aan? Klik dan op onderstaande button voor een vrijblijvende gratis intake.

 

GRATIS INTAKE

auteur: jorit

Ik ben Jorit, personal trainer en coach. Ik help je om jouw gezondheidsdoelen te behalen!

Reactie
0

Reageer

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Zie voor meer informatie ook onze privacyverklaring

Sluiten